2010. február 16., kedd

Andalusia #2: Córdoba

Katalán szavak, Terrassa. Itt vagyok újra, ugyanabban az országban, mégis annyira más itt, mint Andalúziában. Hihetetlen ez az ország a maga autonóm közösségeivel, mindnek megvan a maga szokása, gasztronómiai sajátossága, földrajzi természete... Andalúzia számomra végérvényesen nagy szerelem lett, még ebben a többnyire esős, nem túl kellemes időben is, ami rám várt.

Ahogy arra számítottam, nagyon intenzív 10 napon vagyok túl, nem is a programok zsúfoltsága, sokkal inkább a sok élmény és benyomás miatt ami az elmúlt 10 napban ért.

Córdobába egy napfényes, kellemesen meleg szombat délután érkeztem (ez volt az egyetlen eső mentes nap utam során). Barcelonából 4 és fél óra alatt értem ide vonattal (AVE), mely átszeli az Ibériai-félsziget fantasztikus tájait gyakran 300 km/h-s sebességgel. Fura, de ma már sokkal gyorsabb és olcsóbb ha vonat helyett valamelyik fapados légitársaságot választjuk; én mégis nagyon örülök, hogy vonattal utazhattam. Számomra sokkal több élményt nyújtanak a hegyek, patakok, olajbogyófák sokasága, apró házikók és a természet minden apró részlete, mint a hófehér felhőpárnák egy gép teste alatt. Az út során társaságom is akadt, egy kezdetben még szimpatikus, később aztán terhessé vált útitárs, aki az asztrológia és a varázslás nagy szerelmese. Így alakult, miután elárultam neki a születési dátumomat, az úton rendesen ki lett elemezve a személyiségem :)

A város vonatállomásán Paco várt rám. Neki köszönhetem, hogy életem első "couchsurfing"* élménye nagyon pozitív volt! Paco zseniális idegenvezető, szakmáját illetőleg pszichológusból átigazolt spanyol nyelvtanár, aki az elmúlt 6 évet külföldön töltötte. Kiválóan beszél angolul, olaszul, litvánul és valamelyest a hindi nyelv is ráragadt: októberben tért vissza egyéves indiai útjáról, ahol Új-Delhiben dolgozott egy nyelviskolában. Visszaköltözött szüleihez, mert eredeti tervei akkori litván barátnőjével sajnos másképp alakultak és jelenleg megpróbál szülővárosában állást találni eredeti szakmájában, mely a jelenlegi munkaerő-piaci helyzetet tekintve sajnos egyelőre nem sikerült, így újabb külföldi úton gondolkozik. Sok közös volt bennünk, ő is volt EVS önkéntes, ráadásul nagyon hasonló területen; a Leonardo programot pedig Litvániában csinálta.

Córdoba egy nap alatt könnyen bejárható, ennek ellenére érdemes több időt itt tölteni, hogy igazán át tudjuk érezni a város hangulatát. A város kihagyhatatlan látványossága a Mezquita, egy sok évszázadon át fontos szerepet játszó iszlám mecset, melyet a 16. században keresztény székesegyházzá alakítottak, így jelenlegi állapotában a két vallás egymás mellett létezésének fantasztikus szimbóluma. A belépésért elég borsos árat kérnek, 8 euró felnőtteknek, ennek ellenére nem szabad kihagyni! Ezt követően a zsidó negyedben sétáltunk, mely szűk kis utcák labirintusa, a fehérre meszelt házak ablakaiban virágládákkal, kovácsoltvas kapukkal. Bepillanthatunk - vagy ha nyitva találjuk, be is mehetünk - a patiókba, belső udvarokba, mely ebben az évszakban még csak sejteti, hogy itt tavasszal milyen gyönyörű színekben fog pompázni minden! Bejártuk még a Római hidat és környékét, megnéztük a főteret és sötétedésig sétáltunk, miután egy tapasz bárban pihentük ki a városnézés fáradalmait. Sajnos az estére belázasodtam és nem számoltam a nappali és az éjszakai hőmérséklet közti nagy differenciával sem, így lázcsillapítókkal folytattam a tapasztúrát. Az egyik bárban találkoztunk egy brit sráccal, aki angolt tanít Cordobában - a spanyolok nyelvtudását hallva ez az a szakma, amire mindig lesz kereslet itt, főleg, ha anyanyelvű az illető - elmondása szerint a válság óta megsokszorozódott az idegen nyelveket beszélni kívánó, főleg fiatal spanyolok száma. Később találkoztunk a városban tartózkodó még két amerikai Couchsurfing-essel, és ez az angol végre zene volt füleimnek a sok "Spanglish" (spanish english) után.

Másnap reggel szerencsére sokáig aludhattam. Egész éjszaka lázam volt, de Paco anyukájának isteni vasárnapi menüje helyre tett és délutánra sokkal jobb közérzettel szálltam fel a Malagába tartó vonatra :)

*Couchsurfing: ez a 2004-ben létrehozott közösségi oldal ma már 1.6 millió taggal büszkélkedik, akik szállást - olykor idegenvezetést nyújtanak egymásnak. Főleg fiatalok használják (az átlagéletkor 27 év), de akad hetven év feletti "szörfös" is :) Célja több, mint az ingyen szállás! Nagy találkozásoknak, tapasztalatcserének és akár több idegen nyelv gyakorlásának enged teret! Mindenkinek ajánlom kipróbálásra! www.couchsurfing.com